הרוב לא רוצה לקבוע

הרוב לא רוצה לקבוע

מאת: אחוה יאלר צוריה, מידענית

בבחירות 2019 מועד א', עמלתי על בניית אקסל עם מיפוי כל הרשימות, המצעים, ופעילות עבר של המתמודדים. המטרה שלי הייתה להבין מי הרשימה היעילה ביותר ומי הכי מקדמת בפועל את האינטרסים שלי, ועל סמך המידע שנאסף להצביע בקלפי.

בבחירות 2019 מועד ב', הקשבתי ל-3 תוכניות רדיו קבועות בנושאי פוליטיקה, ערכתי דיונים פילוסופיים ופוליטיים מעמיקים, וניסיתי לחשב שוב למי כדאי להעניק את הקול שלי הפעם, תוך שכלול הנתונים שאספתי פחות מחצי שנה לפני.

בבחירות 2020 מועד ג', אני לא אגיע לקלפי.

אני לא אנרכיסטית ומאוד מאוד רחוקה מליברטריאנית. לפי הפוסט הזה אני בסך הכל סובלת מחוסר אונים פוליטי נרכש. אני מכירה את כל הטיעונים בעד הימנעות ונגד הימנעות, ואפילו הוטרדתי מבוט פייסבוק מעיק שניסה לא רק לגרום לי לצאת להצביע, אלא להביא איתי עוד אנשים אדישים. אין צורך להסביר לי כמה חשוב להצביע או לשמוח על ההתמרדות במערכת. זה לא יום שמח עבורי, והייתי יותר משמחה ללכת לקלפי בידיעה שהקלף הזה עושה יותר מסתם לזהם את הסביבה. הנה מישהו שסיכם את יפה את התחושה עוד במועד א'. 

הצביעו לי!

המון שאינו זועם

אז לרגל פרישתי מהחיים הפוליטיים (של הפוליטיקאים), התחשק לי להבין כמה מנדטים שווים כל אלו שלא מצביעים. כן, אני יודעת שיש יותר מסיבה אחת לא להצביע. ברור לכולנו שבתוך ה"לא מצביעים" נכנסים גם אנשים שהם בעלי זכות הצבעה, אבל טכנית לא יכלו להצביע- חולים, בקומה, בחו"ל. אבל גם אנשים שאידיאולוגית לא מצביעים. וגם אדישים. וגם כמה כמוני שחשים חוסר אונים פוליטי נרכש ומאמינים שהיכולת שלהם להשפיע היא לא קיימת, וכועסים על היותם כלי משחק חסר משמעות במשחק הכסאות של גברים מדושנים בגיל העמידה. זה לא שכל מי שמצביע כחול-לבן מצביע מאותה סיבה בדיוק.

ועדיין- כמה אנחנו שווים?

 זה ידוע שערך המנדט נקבע על סמך כמות המצביעים, וכפועל יוצא מכך, משתנה בכל מערכת בחירות. אבל נראה שחישוב ערך המנדט הוא תהליך טיפה יותר מורכב. החישוב הבסיסי הוא מספר המצביעים בפועל, מינוס מי שהצביע למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה (שגם ערכו משתנה מידי פעם כשזה עולה באג'נדה של מישהו). כלומר- מי שהצבעתו נלקחת בחשבון הם אך ורק מי שהצביע למפלגות שעברו את אחוז החסימה. את המספר הזה מחלקים ב-120 (מספר המושבים בכנסת) ומתקבל מודד המנדט שאומר לנו כמה קולות שווה מושב אחד בכנסת. השלב הבא הוא חילוק מספר ההצבעות בפועל לכל רשימה שעברה את אחוז החסימה במודד המנדט כדי לגלות כמה מושבים תקבל כל רשימה. ואז יש מנדטים חסרים מתוך ה-120 שצריך לחלק שוב, וכו. זה תהליך. מוזמנים לקרוא עליו עוד קצת פה.

אבל אם רציתי לדעת רק כמה מנדטים שווים כל אלו שלא הצביעו, נראה שמדובר בפרדוקס, כי בעצם אם המנדט מחושב לפי כמה הצביעו רק למפלגות שעברו את אחוז החסימה, בתוך ההגדרה של "מודד המנדט" אי אפשר לכלול את אלו שלא הצביעו. 

כמה אנחנו?

אז בניסיון להבין מה סדר הגודל של כל אותם נמנעים, פניתי לאחוזים. בדקתי כמה אחוז הצביעו למפלגה הגדולה ביותר בכל בחירות ב-20 השנים האחרונות, והשוויתי לאחוז שלא הצביע בכלל. אני יודעת שלא מדובר במדע מדויק, והנתונים נלקחו מויקיפדיה. ובכל זאת- גם בתמונה ברזולוציה הנמוכה הזאת, ניתן לראות שחתך האוכלוסייה שלא מצביע גדול יותר מכמות המצביעים למפלגה הגדולה ביותר בכל מערכת בחירות.

ייתכן ואם נמשיך בשיטת הבחירות הנוכחית, המצב רק יחמיר, כי המילניאלס הארורים האלה הורסים גם את הקלפיות (1, 2). הבעיה שאני חלק ממנה, שבה הרוב מסרב לקבוע, תצטרך להיפתר בדרך כזו או אחרת.


והאם גם אתם מתכננים לבלות את יום החופש הדמוקרטי שלכם בלחשוב על שיטה יעילה יותר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *