טוק טוק, מי שם, קורונה.

טוק טוק, מי שם, קורונה.

מאת: אחוה יאלר צוריה, מידענית

נראה שכולנו בפאניקה מוחלטת מהקורונה. מדפים מתרוקנים, תיאוריות קונספירציה על לוחמה ביולוגית סינית מופצות, מדינות סוגרות שעריהן, והכל ממש נראה כמו חלק מהמשחק plague Inc. הנה מפה יפה שמראה בזמן אמת את מצב התפשטות המגיפה. מצד שני יש את כל המרגיעים הלאומיים שצצים ומנסים להסביר לנו כמה שהמצב לא חמור כמו שהוא נראה.

כל זה ממש עושה חשק להישאר בבית במיטה בבידוד וולנטרי, ולקרוא על מגיפות. אז הנה.

המגיפות הקטלניות ביותר מאז שנת 2000

אם אנחנו לוקחים את מספר המתים מהקורונה כנקודת מוצא מסוימת (2,463), מה הן המגיפות שהרגו הכי הרבה אנשים בשני העשורים האחרונים? הנה טבלה מסכמת קצרה מויקיפדיה.

נראה כי יש כמה מחלות שקופצות ישר בעין- כולרה, אבולה, ושפעת חזירים. יש כמה מדדים שיכולים להשפיע על מידת הפחד שלנו ממחלה מסוימת- כמה היא מדבקת וכמה היא מסוכנת. (למי שמעוניין- הסבר קצר על איך מחשבים את פוטנציאל ההדבקה (R0).) רציתי לבדוק כמה מהמדדים שלהן בהשוואה לאלו של הקורונה, והנה הטבלה המסכמת:

מידע על כולרה (1, 2, 3), מידע על אבולה (1, 2, 3), מידע על שפעת חזירים (1), מידע על קורונה (1, 2, 3).

מחלה שיש לנו יותר סיכוי להידבק בה והסיכון למות ממנה גבוה- בהחלט מפחידה יותר. אותי לפחות. אישית. הנה גרף נחמד (שלא הצלחתי למצוא בשום מקום נורמלי אז הייתי צריכה לעשות בעצמי) שמסכם את המחלות האהובות עלינו:

*המחלות החמורות פה הן אלו עם אחוז תמותה גבוה מ-2%, והמחלות המדבקות מאוד הן אלו עם R0 של מעל 3. (הנה הנתונים המדוייקים: כולרה- 2.5, 1.8%, שפעת חזירים- 1.5, 0.02%, אבולה- 2, 50%, קורונה- 3.5, 2%, איידס- 4, 2%, סארס- 4, 9.6%, חזרת- 10, 0%, חצבת- 18, 0.2%).

המסקנה היא.. האמת היא שאני לא בטוחה מה המסקנה. אולי, "לפחות זה לא האבולה שוב"? באמת, לכו תקראו על תסמינים של אבולה. 


ואיזו מחלה אתם לא הייתם רוצים לראות מתפרצת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *