המדריך (הממש לא מלא) לזריעת היסטריה בציבור הרחב

המדריך (הממש לא מלא) לזריעת היסטריה בציבור הרחב

מאת: אחוה יאלר צוריה, מידענית

כפי שתיארתי בפוסט הקודם, אני נתקלת בכל יום בכתבות פופוליסטיות שמטרתן היחידה היא לעורר תגובה רגשית של פחד, או חרדה. המטרה לשמה זה נעשה היא עלומה, ולצורך הפוסט הנוכחי אני לא אעסוק בה. אני מעט ביהביוריסטית בגישתי, ומשאירה לאחרים את ההתבוננות בקופסה השחורה שהיא המניעים הפנימיים שלנו. אני עוסקת בנתונים שניתן לבחון מבחוץ.

אתמול בלילה פורסמה במאקו N12 הכתבה הבאה, והחלטתי לפתוח אותה כאן ולפרק את התוכן לגורמים. מוזמנים לשלוח לי כתבות נוספות שמריחות לכם מוזר. אם הכתבה הזו לא מריחה לכם מעט אוף, לקקו את המסך. אם אתם לא חשים בטעם מוזר, יש לגשת לתחנת בדיקות הקורונה הקרובה לביתכם.

הכתבה הבאה מעלה 3 טענות: ראשית, אלו שנפטרו מקורונה נפטרו בגלל הקורונה, ולא ממשהו אחר. שנית, 20% מהנדבקים אחראיים על 80% מההדבקות. שלישית, הקורונה עוברת באוויר ולא רק בהדבקה טיפתית. הכצעקתה?

כותרת ראשית מאיימת

פרופסור רן בליצר הוא בעל שם של מומחה בעל שם עולמי בחדשנות רפואית, לפי גוגל. אני לא אעסוק פה בחפירה עליו, כי זה לא מעניין. מה שהוא יודע ואומר זה לא מה שמגיע לכתבות ומועבר לציבור בכל מקרה. מה שנטען בכותרת הוא בעצם פנייה לכל אותם מכחישי קורונה שטוענים שהמתים הנספרים הם אנשים שמתו בנסיבות כאלה ואחרות ובמקרה היו גם נשאי קורונה, ולא מדובר באנשים שנפטרו כתוצאה מהקורונה.

כותרת משנה שמסכמת את תוכן הכתבה בצורה מגמתית

מחקרים, שביצע מכון כללית למחקר, הגיעו למסקנה שעקרון הפארטו מתקיים גם בכל הנוגע להדבקה מקורונה. מחקר אחר גילה שהקורונה מתפשטת גם באוויר ולא רק כשמישהו מתעטש עלייך. אכן תוכן מאיים ומבהיל. מה זה בכלל עקרון הפארטו? מה עושים נגד הדבקה אירוסולית? כל זאת ועוד, בתוכן.

טענה ראשונה: מי הם הנפטרים בעצם

ראשית כל מספר הנפטרים אינו נתון קשיח. אנחנו לא יודעים מי נרשם כנפטר מאיזו סיבה, ואנחנו לא יודעים האם נעשו שינויים בהגדרות האלו בדומה לשינויים שנעשו לפני כמה חודשים בהגדרה של חולים קשים שהקפיצה את מספר החולים הקשים באופן משמעותי. שנית, המחקר החדש שמצטט פרופ' בליצר המלומד, מתאר כי הנפטרים מקורונה היו צפויים לחיות לפחות 6 חודשים יותר. 6 חודשים שלמים. אתם יודעים, כמו כל אחד ואחת מאיתנו כשאנחנו לא גוססים ממחלה סופנית. הטענה שלו בעצם היא שללא קיומה של הקורונה, הנפטרים היו מחזיקים עוד 6 חודשים שלמים, ואולי אפילו קצת יותר.

הנה טקסט מהמשך הכתבה שמתייחס לאותה טענה. מה נאמר פה בעצם? נכון לאתמול בערב נפטרו 1,507 אנשים בישראל כתוצאה מהקורונה. 12% מהנפטרים (180) מתוכם לא היו מחזיקים אפילו 6 חודשים בלי קשר לקורונה. 20% (שזה 301 נפטרים) היו מחזיקים שנה או פחות. סה"כ 32%. 68% נוספים? לא ברור. השורה התחתונה בפסקה היא שעיקר התמותה לא נגרם ממחלות רקע, על אף שאנחנו לא יודעים מה ההגדרה של מחלות רקע (סרטן אבל גם סכרת?), ומה גילם של החולים שנפטרו (רשום מבוגרים, בלי פירוט). שימו לב שהטקסט בפסקה השנייה סותר במעט את הטקסט בפסקה השנייה.

המסקנה היא: לא קיבלנו אף מידע על מי הם הנפטרים מקורונה, אנחנו רק יודעים ש-32% היו בעלי מחלות רקע כאלה משמעותיות שהיו הורגות אותם בשנה הקרובה גם בלי קורונה.

טענה שנייה: עקרון הפארטו

יאללה, ספרות רפואית ומכוני המחקר של מערכת הבריאות בישראל, בואו נראה מה יש לכן לומר. עקרון הפארטו הוא עקרון כלכלי שעובד בהמון תחומים אחרים (אני אישית מכירה אותו מקרימינולוגיה) וטענתו היא ש-80% מהפעילות מקורה ב-20% מהגורמים הפעילים. כלומר, 20% מהאזרחים מחזיקים ב-80% מהעושר במדינה, 20% מהפושעים מבצעים 80% מהפשיעה, ובנוגע לקורונה- 20% מהנדבקים גורמים ל-80% מההדבקה.

אומרת לנו הכתבה שאם כל אחד יקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות וימנע מהתקהלות, המספרים ירדו מהר. אבל רגע, איזו מין קפיצה לוגית מוזרה. המסקנה צריכה להיות זו- אם 20% מהנדבקים גורמים ל-80% מההדבקות, הרי 80% מהנדבקים גורמים רק ל-20% מההדבקות. כאילו, מתמטיקה בסיסית וכו. כלומר- רוב רובם של הנשאים של קורונה- לא סתם אנשים רנדומליים ברחוב- נשאים של ממש, לא ידביקו כל כך הרבה אנשים.

המסקנה האמיתית היא: זה הזמן למפות מי הם בדיוק אותם מדביקי על, ומי הם אותם חסינים. מיפוי שכזה יאפשר לנו לפתוח את המשק עבור אלו שמסכנים את כולם פחות מאחרים.

טענה שלישית: הדבקה אירוסולית

על אף שהכתבה פורסמה ממש אתמול בערב, אין שום איזכור לכך שארגון לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב משך את ההנחיות שהוא פרסם לגבי העברה אווירית של קורונה, כבר לפני שבוע. אנחנו לא יודעים למה הוא משך את ההנחיות ואת ההצהרה שקורונה בהכרח עוברת בחלקיקים באוויר. יש כל מיני תיאוריות על כך שזאת החלטה פוליטית, או שה-CDC חושב שבתי החולים לא ערוכים להתמודד עם ההצהרה הזאת, כי היא מצריכה מהם להתכוונן מחדש. טענות אחרות מתייחסות לעובדה שהמחקרים שמבוצעים כרגע לוקים בבעיות רבות בגלל לחץ הזמן, וכי יש בעיה להכיל את המסקנות שלהן באופן רחב.

המסקנה היא: אנחנו פשוט לא יודעים. אין לנו מושג. יכול להיות שקורונה עוברת באוויר, יכול להיות שלא, גורמים רפואיים רשמיים מסרבים להצהיר על כך מסיבותיהם, וקבלת ההחלטות שלנו בעניין צריכה לקחת את זה בחשבון.


זה הכל הפעם, עובדת כרגע על פוסט שמסכם את כל מה שלא ידוע לנו וכיצד ניתן להתמודד עם פערי המידע האלו. עד אז- שמרו על עצמכם, ונסו לנפות כתבות שמנסות לטעון דבר אחד ולהביא מידע תומך אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *